Owsianka – idealne śniadanie

Owsianka - idealne śniadanie

Owsianka – idealne śniadanie

Zdrowy początek dnia

Długo nie mogłam przekonać się do owsianki. Chyba najbardziej nie odpowiadała mi jej konsystencja. Słysząc wiele pochwał płynących w jej kierunku, postanowiłam podejść do niej raz jeszcze. Teraz z całym przekonaniem mogę napisać tekst pt. „Owsianka – idealne śniadanie”. Uwielbiam ją, zaczynam z nią dzień od dawna i nic nie wskazuje na to, że coś się w tym temacie zmieni. Owsianka to ogrom wartości odżywczych oraz różnorodność formy. Same płatki owsiane są podstawą do skomponowania naprawdę wielu wariantów śniadania, ogranicza nas tylko własna wyobraźnia. Ja zaczynałam swoją przygodę z owsianką od łączenia jej z mlekiem. Później miałam epizod z waniliowym mlekiem sojowym. W końcu postanowiłam zrezygnować z mleka i aktualnie przygotowuję ją na wodzie i łączę z owocami i/lub orzechami.

Skład owsianki

  • węglowodany, które wchłaniają się stopniowo – spora dawka energii nawet na kilka godzin,
  • błonnik – daje poczucie sytości, przyspiesza perystaltykę jelit, wiąże sole kwasów żółciowych, cholesterol, metale ciężkie i inne toksyczne składniki, zapobiega nowotworom jelita grubego,
  • białka – łatwo przyswajalne, dostarczające wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych, czyli tych, które musimy dostarczyć z pożywieniem,
  • tłuszcze – głównie nienasycone kwasy tłuszczowe, regulujące syntetyzowanie cholesterolu,
  • witaminy: B1 (0,763 mg/100 g), B2 (0,139 mg/100 g), niacyna (4,86 mg EN/100 g), B6 (0,119 mg/100 g), kwas foliowy (56,0 µg/100g), E (0,700 mg EAT),
  • wapń (54,09 mg/100 g), fosfor (523 mg/100 g), magnez (177 mg/100 g), żelazo (4,72 mg/100g), potas (429 mg/100 g), cynk (3,97 mg/100 g).

Zalety owsianki

Owsianka to przede wszystkim bogactwo składników odżywczych. Zwykle nie jemy jej samej tylko łączymy z owocami albo orzechami, dzięki czemu jeszcze bardziej podnosi się jej wartość. Jest też szybka w przygotowaniu i smakuje świetnie zarówno na ciepło, jak i na zimno. Jest tania – owsianka to moim zdaniem dowód na to, że zdrowe jedzenie wcale nie jest drogie. Producenci często mydlą nam oczy pięknymi opakowaniami, napisami z każdej strony jaki to ich produkt jest ekologiczny, wspaniały i prozdrowotny. Wysoką ceną próbują przekonać, żeby wybrać ich produkt, bo jest gwarancją najlepszej jakości. Trzeba przyznać, że wychodzi im to świetnie, bo wiele osób łapie się na to. Niestety często jest to fikcja. A na koniec zachęcam do spróbowania różnych wariantów owsianki i nie zniechęcania się gdy akurat jakaś nie przypadnie do gustu. Czasem wystarczy dodać odrobinę więcej lub mniej wody lub dodać inny owoc i już całkowicie zmienia się jej smak. Odradzam też kupowanie jednorazowych owsianek z papierka. Zwykle mają w sobie sporo cukru, mleka w proszku i aromatów, które zupełnie nie są nam potrzebne. A owoce w nich zawarte… no cóż, to chyba nie wymaga komentarza 🙂

 

Bibliografia:

Jorge D. Pamplona Roger, Lecznicza żywność. Wydawnictwo „Nowe Spojrzenia”, Warszawa 2014, s. 48

Manager Zdrowia

Zdrowy styl życia to nie tylko mój wybór, ale też wielka pasja. Nie miałam więc nigdy wątpliwości, że muszę zdobyć medyczne wykształcenie. W efekcie mogę cieszyć się tytułem magistra zdrowia publicznego i dietetyka. W swojej codziennej pracy zajmuję się marketingiem a z moich licznych obowiązków największą radość sprawia mi właśnie pisanie. Kiedy zastanawiałam się jak wykorzystać swoją miłość do tematów zdrowotnych i doświadczenie marketingowe, wpadłam na pomysł promocji zdrowia poprzez copywriting medyczny. Chciałabym, żeby teksty, które piszę na potrzeby swoich klientów i własnego bloga, zachęciły czytelników do wprowadzenia do swojego życia dobrych nawyków i wpłynęły pozytywnie na stan zdrowia.

Dodaj komentarz