Zamień szybkie diety na racjonalne odżywianie

racjonalne odżywianie

Zamień szybkie diety na racjonalne odżywianie

Racjonalne odżywianie każdego dnia to duże wyzwanie, łatwiej postawić  na szybką dietę i uzyskać w kilka tygodni wymarzony efekt. Rozpoczynający się nowy rok, zbliżająca się wiosna, wakacje czy wesele spędzają sen z powiek niejednej osobie. To właśnie wtedy najczęściej pojawia się myśl o konieczności przejścia na dietę, gabinety dietetyczne zaczynają cieszyć się powodzeniem a google odnotowuje częstsze wyszukiwanie fraz związanych z dietami. Wydaje się to tak popularne, tak naturalne, że większość z nas nie zauważa pułapki, jaką stanowią szybkie diety. Rozumiem, że początek czerwca, zbliżający się urlop mogą stać się powodem wielkiego stresu – „Wakacje za pasem, a na moim brzuchu fałdki! Jak ja się pokażę na plaży!?”. Wiem, to potrafi zepsuć nastrój, sama przeszłam przez to nie raz, ale przestrzegam, nie warto dać się zwariować i nagle przechodzić na diety cud. Wprawdzie z wakacjami niedawno przyszło nam się pożegnać, ale temat uważam nadal za aktualny. W końcu my kobiety zawsze znajdziemy sobie jakieś wydarzenie, podczas którego chcemy dobrze wyglądać 🙂 Dlaczego zamiast stosować szybką dietę, lepiej postawić na racjonalne odżywianie?

 

Dlaczego nie warto szybko się odchudzać?

To proste, jeśli marzysz by schudnąć kilka kilogramów w dwa tygodnie, dasz radę. Woda i listki sałaty potrafią zdziałać cuda, ale zastanów się co dalej. Wyjedziesz na upragnione wakacje, ciesząc się bardziej płaskim brzuchem, zaczniesz jeść lody, gofry lub po prostu normalne posiłki. Wtedy Twój układ pokarmowy, który w ostatnim czasie nie miał zbyt wiele do roboty i się rozleniwił, zwyczajnie sobie nie poradzi. Zaczniesz cierpieć na wzdęcia, bóle brzucha, będziesz czuć się ociężale. Twój wygłodniały organizm wpadnie na pomysł, żeby magazynować zapasy na gorsze czasy, kiedy znów nie będzie miał dostarczanego pożywienia. Po powrocie z wakacji nagle okaże się, że kilogramy wróciły a może nawet ich przybyło. Co więcej jeśli głodówki lub uboga dieta trwały długo, okaże się, że brakuje witamin i składników mineralnych do ważnych życiowych procesów. Organizm postanowi nie przekazywać ich wtedy w te miejsca, które uzna za najmniej istotne. W efekcie zaobserwujesz nagminne wypadanie włosów, osłabienie paznokci a być może nawet zmiany skórne. Niedobory mogą się również przyczynić do spadku odporności, więc nawet drobna zmiana klimatu może skutkować przeziębieniem. Dopełnieniem będą bóle i zawroty głowy, omdlenia, przewlekłe zmęczenie i spadek nastroju. Czy jest to warte kilku centymetrów mniej w pasie?

 

Jak schudnąć kilka kg do wakacji lub innego ważnego dnia?

Przede wszystkim zapomnij o dietach cud, kluczem do sukcesu jest racjonalne odżywianie. To ono daje długofalowe efekty. To ono wpływa na nasze zdrowie i pomaga nam zachować dobre sylwetki. To ono sprawia, że nasze życie jest lepsze. To kiedy zaczniesz odpowiednio się odżywiać, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie i Twojej motywacji. Trzeba przyznać, że sezon letni jest idealny do poprawy swojego sposobu żywienia. Stragany uginają się od warzyw i owoców, które o tej porze roku nie tylko dobrze wyglądają, ale i świetnie smakują. Jednak każda pora roku zapewnia pyszne źródła witamin. Zastąp tłuste mięsa i kiełbasy z grilla, kawałkiem grillowanej lub pieczonej ryby podanej w towarzystwie kolorowej sałatki. Zamiast bezwartościowej bułki na śniadanie, zjedz owsiankę lub jogurt z musli (najlepiej własnoręcznie robionym). Koniecznie dodaj owoce! Zrezygnuj ze słodzonych napojów, przyjmujesz wraz z nimi mnóstwo cukru i chemii. Jeśli nie lubisz pić zwykłej wody, zrób sobie domową ice tea, lemoniadę czy koktajl owocowy – pamiętaj tylko, nie przesadź z ilością cukru i owoców, one też potrafią zawierać dużo kalorii. Odpowiednie nawodnienie to podstawa, nie rozstawaj się z butelką wody, ona naprawdę jest Twoim prawdziwym przyjacielem. Poza tym unikaj alkoholu i słodyczy, które są pustymi kaloriami. Zrezygnuj z kalorycznych przekąsek na rzecz czegoś zdrowszego, np. garści orzechów. Jeśli jednak ochota na słodkie będzie bardzo silna, włóż odrobinę czasu i pracy i wykonaj deser samodzielnie. Piekąc ciasto lub ciasteczka własnoręcznie, masz wpływ na składniki, z których je przygotujesz – to olbrzymia przewaga nad sklepowymi słodyczami. Tym sposobem Twoje wypieki będą miały mniejszą zawartość cukru, tłuszczu i mniej chemii. Chyba nie dodasz do swoich słodkości aspartamu, syropu glukozowo-fruktozowego, stabilizatorów, barwników i innych E? 🙂

 

Pamiętaj, zanim zaczniesz się odchudzać, koniecznie zadaj sobie pytanie, czy na pewno tego potrzebujesz. Znam wiele szczupłych osób, które nie mają problemu z wagą a jedynie z akceptacją siebie. Sprawdź, czy Twoje BMI jest w normie. Wylicz, czy masz prawidłowy WHR. Jeśli nie ma medycznych przesłanek do odchudzania, naprawdę zrezygnuj z diet odchudzających, bo jedynie możesz sobie zaszkodzić. Czym innym jest racjonalne odżywianie i dieta prozdrowotna. Taką zalecam każdemu.

Manager Zdrowia

Zdrowy styl życia to nie tylko mój wybór, ale też wielka pasja. Nie miałam więc nigdy wątpliwości, że muszę zdobyć medyczne wykształcenie. W efekcie mogę cieszyć się tytułem magistra zdrowia publicznego i dietetyka. W swojej codziennej pracy zajmuję się marketingiem a z moich licznych obowiązków największą radość sprawia mi właśnie pisanie. Kiedy zastanawiałam się jak wykorzystać swoją miłość do tematów zdrowotnych i doświadczenie marketingowe, wpadłam na pomysł promocji zdrowia poprzez copywriting medyczny. Chciałabym, żeby teksty, które piszę na potrzeby swoich klientów i własnego bloga, zachęciły czytelników do wprowadzenia do swojego życia dobrych nawyków i wpłynęły pozytywnie na stan zdrowia.

1 Comment

  1. elwira says: Odpowiedz

    Racja. Kiedyś próbowałam różnych szybkich diet, ale skutkowały tylko chudnięciem i ponownym przybieraniem na wadze ;/ Bez sensu. Teraz się zdrowo odżywiam i biorę iqgreen i waga cały czas powoli się zmniejsza. I też czuję się dużo lepiej, bo te głodówkowe diety cud są straszne dla organizmu….

Dodaj komentarz