Czym jest racjonalna dieta?

racjonalna dieta

Czym jest racjonalna dieta?

Bardzo często korzystam ze sformułowania “racjonalna dieta” lub “racjonalne odżywianie i powtarzam, że to klucz do zachowania zdrowia. No właśnie, ale co właściwie oznacza termin “racjonalna dieta”? Dziś napiszę więcej w tym temacie.

Ogólne zasady racjonalnego żywienia

Metody zdrowego odżywiania są wciąż badane przez światowe organizacje, takie jak WHO, ale również przez polskie: Instytut Żywności i Żywienia, Komitet Żywienia Człowieka, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych. Aktualnie zalecenia żywieniowe mieszczą się w ośmiu punktach.

1.Jedz co najmniej 3 posiłki dziennie, optymalnie 4-5 każdego dnia. Pilnuj regularności, jedz w podobnych odstępach czasu. W przypadku spożywania 5 posiłków dziennie, rozkład dziennej dawki pokarmu powinien wyglądać następująco:

śniadanie: 25-30%

drugie śniadanie: 5-10%

obiad: 35-40%

podwieczorek: 5-10%

kolacja: 15-20%

2. Każdego dnia spożywaj produkty roślinne i zwierzęce. Od siebie dodałabym, że jeśli nie spożywasz mięsa, pamiętaj, by odpowiednio uzupełnić aminokwasy produktami roślinnymi.

3. W swoim codziennym pożywieniu uwzględniaj produkty zbożowe, owoce i warzywa.

4. W codziennej diecie uwzględniaj kilkukrotne spożycie mleka i jego przetworów.

5. Spożywaj chude mięso kilka razy w tygodniu, ale nie codziennie. W pozostałe dni jedz zamiennie ryby i warzywa strączkowe.

6. Ograniczaj spożycie tłuszczu zwierzęcego. Zastąp go roślinnym.

7. Ogranicz spożycie soli. Pamiętaj, że sól występuje nie tylko w solniczce, ale w większości produktów, dlatego zrezygnuj z dodatkowego dosalania potraw.

8. Ogranicz cukier, szczególnie ten pochodzący ze słodyczy.

 

Racjonalne odżywianie a dieta eliminacyjna

Stosowanie wszystkich wyżej wymienionych punktów jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia, jednak nie da się ukryć, że jakość mięsa, ryb, mleka i właściwie wszystkich produktów spożywczych jest bardzo wątpliwa. Dużo mówi się o tym, że mleko w niczym nie przypomina mleka, ryby są pełne metali ciężkich i właściwie lepiej ich unikać a mięso to sztuczny twór nafaszerowany hormonami i antybiotykami. Jestem jednak przeciwniczką diet eliminacyjnych, innych niż te, które wynikają z powodów zdrowotnych, np. nietolerancji pokarmowych. Myślę, że grunt to zachować zdrowy rozsądek, wybierać produkty lepszej jakości, ale nie usuwać ich ze swojej diety.

Regularne spożywanie posiłków ponad wszystko

Z moich obserwacji wynika, że najtrudniejsze w racjonalnym odżywianiu jest zachowanie regularności spożywania posiłków. Co bywa zaskakujące, osoby zmagające się z nadwagą mają tendencję do rzadszego jedzenia (mam na myśli pełnowartościowe posiłki, nie podjadanie). Jeśli zdecydują się odwiedzić gabinet dietetyczny, z pewnością usłyszą, że muszą zacząć jeść regularnie, co najmniej trzy posiłki dziennie. Jest to bardzo ważne ze względu na utrzymanie poziomu glukozy we krwi. Jeśli nie jemy, poziom ten spada, nagle pojawia się silne uczucie głodu. Aby szybko je pokonać, najłatwiej zjeść batonika, słodką bułkę czy inne węglowodany proste. Wtedy poziom glukozy gwałtownie rośnie a następnie znowu gwałtownie spada. Organizm ma zapewnioną ciągłą huśtawkę poziomu glukozy a metabolizm zostaje zaburzony. Zdecydowanie łatwiej wtedy o gromadzenie się tkanki tłuszczowej. Regularne spożywanie posiłków jest więc podstawą racjonalnej diety, ale również ułatwia zachowanie prawidłowej masy ciała.

Manager Zdrowia

Zdrowy styl życia to nie tylko mój wybór, ale też wielka pasja. Nie miałam więc nigdy wątpliwości, że muszę zdobyć medyczne wykształcenie. W efekcie mogę cieszyć się tytułem magistra zdrowia publicznego i dietetyka. W swojej codziennej pracy zajmuję się marketingiem a z moich licznych obowiązków największą radość sprawia mi właśnie pisanie. Kiedy zastanawiałam się jak wykorzystać swoją miłość do tematów zdrowotnych i doświadczenie marketingowe, wpadłam na pomysł promocji zdrowia poprzez copywriting medyczny. Chciałabym, żeby teksty, które piszę na potrzeby swoich klientów i własnego bloga, zachęciły czytelników do wprowadzenia do swojego życia dobrych nawyków i wpłynęły pozytywnie na stan zdrowia.

2 Comment

  1. Marcin says: Odpowiedz

    Pani Magdaleno !
    Proszę pisać artykuły na bloga częściej.
    Artykuły są przyjemne i dobrze się je czyta, ale jest ich zdecydowanie za mało i za rzadko pojawiają się nowe !
    Pozdrawiam i trzymam kciuki.

    1. Health & Beauty Manager says: Odpowiedz

      Bardzo dziękuję za miłe słowa 🙂 Pracuję nad nowymi tematami, także w najbliższym czasie coś z pewnością opublikuję. Pozdrawiam!